VISIE

Onze visie

Stichting Het palet staat midden in de maatschappij waar men de samenwerking zoekt met iedereen die in samenwerkt met de stichting zodat alle mogelijkheden samenkomen. Een plek waar iedereen zichzelf kan en mag zijn. Het palet geeft de bewoners ruimte voor eigen ontwikkeling, regie en keuzes en zij worden daarbij begeleid op basis van behoefte en niveau. Een gevoel van veiligheid en gelijkwaardigheid staat hoog in het vaandel.

Doel en doelgroep

Het palet is een woonvorm voor 13 tot 14 mensen met een verstandelijke beperking. met de andere bewoners waar zij mee samenleven.  Zowel bewoners als ouders/verwanten, begeleiding, familieleden, vrijwilligers en externe partijen hebben respect voor elkaar en de gemaakte keuzes en laten elkaar in hun waarde.

Het palet heeft een zorgteam dat in dienst is van ASVZ.  Er wordt 24-uurs zorg geboden zodat er altijd begeleiding aanwezig is. Er wordt van de bewoners een bepaalde manier van zelfstandigheid verwacht die voor iedereen anders kan zijn. Er wordt geen verschil gemaakt in religie, huidskleur of cultuur. Iedereen is welkom ongeacht de afkomst.

Visie op zorg

De bewoners van Het palet wonen samen waarbij zowel gezamenlijke als individuele doelen zijn vastgesteld. De individuele doelen worden beschreven in het individuele plan en worden elk half jaar geëvalueerd. Zowel de bewoners als de ouders geven toestemming om het gesteld doel uit te voeren en zij werken samen om dit doel te behalen. Het te behalen doel is vastgesteld op wensen, behoefte en niveau.

Het palet neemt zorg af van de organisatie ASVZ. De visie van ASVZ:

ASVZ staat midden in de maatschappij. Samen met cliënten, mantelzorgers en vrijwilligers geven we vorm aan onze zorg. Hoe we dat doen, staat in onze zorgvisie. Onze zorgvisie is een weerslag van de gedeelde ideeën en waarden binnen ASVZ en dient als richtlijn bij ons dagelijks werk. Iedereen bij ASVZ krijgt de ruimte om er zelf invulling aan te geven.

De medewerkers van Het palet zijn in dienst van ASVZ. Dit betekent ook dat er een orthopedagoog is toegewezen die meekijkt in de individuele plannen en, waar nodig, ondersteunt bij onbekende situaties. Overlegvormen met zowel het zorgteam als het management worden overgenomen van ASVZ.

Visie op wonen

De bewoners van Het palet hebben allemaal een eigen appartement met huisnummer. Zij hebben allen een eigen woonkamer met toilet/badkamer en een kitchenette. Er zijn twee gezamenlijke ruimtes. In de gemeenschappelijke ruimtes kunnen bewoners samenkomen voor ontspanning, het nuttigen van een maaltijd of om samen te zijn. Doordat de bewoners allemaal een eigen appartement hebben, mogen zij zelf de keuze maken waar zij eten, of ze alleen willen zijn of in de groep. In de gezamenlijke ruimtes hebben wij respect voor elkaar en onze omgeving. Het eigen appartement is ieders eigen verantwoordelijkheid. Bewoners krijgen uiteraard begeleiding bij het onderhouden van hun leefruimte en er wordt huishoudelijke hulp ingeschakeld voor iedereen. Wanneer persoonlijke zorg nodig is, wordt deze geboden in hun eigen appartement. Het is belangrijk dat alle bewoners zich veilig en prettig voelen in de omgeving waar zij wonen en werken.

Bij stichting Het palet is iedereen welkom. (Buurt) bewoners uit de omgeving zijn welkom, waarbij wel verwacht wordt dat zij rekening houden met de kwetsbaarheid van de bewoners van Het palet. Het palet is deels een openbare ruimte waar zowel de bewoners zelf als inwoners van het dorp gebruik van mogen maken. Hierbij is er respect voor bewoners en leefomgeving.

Visie op dagbesteding

Bij stichting Het palet is een ruim aanbod aan dagbesteding. De bewoners van Het palet staan midden in de maatschappij en willen iets toevoegen aan hun woon- en werkomgeving. Dit houdt in dat zij werk verrichten in samenwerking met hun vaste begeleiding en vrijwilligers. Naast de dagbesteding in de daarvoor bestemde ruimtes, zal er een ook samenwerking zijn met school, kinderdagverblijven en het verzorgingshuis. De bewoners van stichting Het palet voegen iets toe voor de dorpsgenoten en bezoekers.

De vormen van dagbesteding bestaan uit een theetuin, dieren verzorgen (denk aan kleine dieren en bijen), creativiteit, huishoudelijke taken, workshops, gastvrouw/heer en ondersteuning bij gebouwbeheer. Alle bewoners van Het palet zijn in staat alle vormen van dagbesteding uit te voeren, wel wordt er rekening gehouden met wensen en voorkeuren.

Visie op vrije tijd

Bewoners van Het palet nemen minimaal 9 dagdelen per week deel aan dagbesteding waarbij zij ook recht hebben op vrije dagen. In het weekend zijn zij vrij. In de zomer kan het zijn dat zij werkzaam zijn in de theetuin, daar staat dan een vrije dag op een andere dag tegenover. De bewoners van Het palet mogen zelf hun dagindeling maken maar communiceren wel met de begeleiding wat zij gaan doen, hoe laat ze wat gaat doen en waar ze zijn. Ook voor de vrije tijd van de bewoners kijken we naar mogelijkheden. Denk aan sport, hobby’s en clubjes. Er is altijd begeleiding aanwezig om activiteiten mee te doen of om hulp te bieden bij het invullen van vrije tijd.

Rol van ouders/ wettelijk vertegenwoordigers

Ouders/ wettelijke vertegenwoordigers zijn een belangrijke schakel voor de begeleiding van stichting Het palet. De begeleiding zorgt voor het kostbaarste bezit wat een ouder kan hebben. Het is daarom van belang dat er veel contact kan zijn met ouders en dat de lijntjes kort zijn, indien nodig. Ouders zijn altijd welkom, op elk moment van de dag, met in gedachten houdend dat de bewoners overdag dagbesteding volgen. Ouders zijn betrokken bij stichting Het palet en het welzijn van hun zoon/dochter. Zij zorgen voor de huisartsbezoeken, tandarts etc. Ouders zorgen ook voor de persoonlijke voorzieningen die met elkaar zijn afgesproken.

Een maal per kwartaal is er een bijeenkomst met ouders om ontwikkelingen en bespreekpunten kenbaar te maken. De mening van ouders is zeer belangrijk. Uiteindelijk neemt het bestuur beslissingen die eventueel genomen moeten worden, daarbij wordt de mening van ouders meegenomen.

Ouders ontvangen een keer per maand een nieuwsbrief en daarnaast zal de teamleider en/of het bestuur ouders tussendoor inhoudelijk op de hoogte houden.

Rol van zorgverleners/begeleiders

De begeleiding van stichting Het palet biedt 24 uurs-zorg. Begeleiding is in staat te schakelen tussen individuele doelen, wensen en perspectieven en groepsdoelen en gezamenlijke activiteiten. Begeleiding is geschoold en weet te handelen in crisissituaties. De scholing zal up to date gehouden worden. De begeleiding weet de balans te behouden tussen werk en privé. Begeleiding deelt geen privégegevens met ouders/ verwanten. Het contact met ouders/verwanten en bewoners zal altijd lopen via Het palet. Dienstdoende begeleiding pakt vragen op of zet deze door naar diegene waar het thuis hoort. De begeleiding gaat met respect om met bewoners, ouders/verwanten en materialen. Dit wordt andersom ook verwacht. Begeleiding zorgt voor een gevoel van veiligheid, gezelligheid en straalt betrouwbaarheid uit.

Rol van het sociale netwerk

Het is belangrijk dat de bewoners van Het palet kunnen deelnemen aan alle activiteiten en hobby’s waar zij zich prettig bij voelen. De driehoek bewoner, ouders en begeleiding gaan samen kijken naar een juiste plek en wat past bij de wensen en behoefte. Bewoners van Het palet nemen deel aan activiteiten in het dorp wanneer zij daar behoefte aan hebben en begeleiding zal erop toezien dat dit met respect gebeurt.