ONS AANBOD

WONEN

Het palet is een woonvorm voor 14 mensen met een verstandelijke beperking. Het is van belang dat de bewoners een zo goed en normaal mogelijk leven kunnen leiden, samen met de andere bewoners waar zij mee samenleven. Zowel bewoners als ouders/verwanten, begeleiding, familieleden, vrijwilligers en externe partijen hebben respect voor elkaar en de gemaakte keuzes en laten elkaar in hun waarde.

De bewoners van stichting Het palet hebben allemaal een eigen appartement met huisnummer. Zij hebben allen een eigen woonkamer met toilet een kitchenette. Er zijn twee gezamenlijk ruimtes op de begane grond. In de gemeenschappelijke ruimtes kunnen bewoners samenkomen voor ontspanning, het nuttigen van een maaltijd of om samen te zijn. Doordat de bewoners alleen een eigen appartement hebben, mogen zij zelf de keuze maken waar zij eten, of ze alleen willen zijn of in de groep. In de gezamenlijke ruimtes hebben wij respect voor elkaar en de omgeving. Het eigen appartement is ieders eigen verantwoordelijkheid. Bewoners krijgen uiteraard begeleiding bij het onderhouden van hun leefruimte en er wordt huishoudelijke hulp ingeschakeld voor iedereen. Wanneer persoonlijke zorg nodig is, wordt deze geboden in hun eigen appartement. Het is belangrijk dat alle bewoners zich veilig en prettig voelen in de omgeving waar zij wonen en werken.

DAGBESTEDING

De theetuin

De theetuin is van april tot september geopend. In de theetuin wordt koffie, thee en fris geschonken en er wordt zelfgemaakte taart/cake geserveerd die door de bewoners is bereid. De bediening en de betaling worden gedaan door de bewoners van Het palet. Daarnaast is het mogelijk om bloemen te plukken in de pluktuin. Hiervoor wordt een kleine vergoeding gevraagd zodat we weer nieuwe bloemen kunnen zaaien.

Dieren en tuin

Bij stichting Het palet zijn kleine dieren. Denk aan konijnen, cavia’s en een mini-geit. Deze dieren hebben dagelijks verzorging en veel liefde nodig. De bewoners van Het palet verzorgen de dieren, zorgen voor een schone leefomgeving voor de dieren en geven hun liefde aan de dieren. Wanneer de kinderdagverblijven knuffeltijd willen met onze dieren, is dit altijd onder begeleiding van de bewoners. Zij kennen de dieren uiteindelijk het beste.

Onze openbare tuin moet er altijd netjes bij liggen. De bewoners van Het palet zorgen ervoor dat er geen onkruid staat en alles netjes is bijgehouden. Naast de tuin is er ook een kruidentuin waar kruiden geplukt kunnen worden voor zelfgemaakte thee. De bewoners plukken fruit uit de moestuin en maken daar taart van die we in de theetuin serveren

Imker

Wat is de natuur zonder bijen? In het bijenseizoen moet er dan ook voor de bijen gezorgd worden. Een rit naar de bijenkasten (staan elders) is daarom van zeer groot belang. Er wordt gekeken of het goed gaat met de bijen en of ze genoeg honing maken. Wanneer er genoeg honing is, worden de raten opgehaald, er wordt geslingerd (honing uit de raten halen) en de honing wordt vervolgens in potjes gedaan. De potjes worden voorzien van een etiket. Deze honing wordt door de bewoners verkocht in de theetuin. In de winter wordt voorwerk voor de volgende zomer gedaan: raten maken, was smelten en suikerwater maken voor de bijen.

Huishoudelijke taken

Bij stichting Het palet is elke dag een huishoudelijk medewerker aanwezig om te zorgen voor een schone werkomgeving van de bewoners. Omdat het belangrijk is dat de bewoners weten wat daar allemaal bij komt kijken en dat ze beseffen dat een huishoudelijk medewerker een bijzonder belangrijke taak heeft, is dit ook een vorm van dagbesteding. Samen met de huishoudelijk medewerker worden deze taken uitgevoerd. Samenwerken is hierin belangrijk, maar vooral gezelligheid vinden we van groot belang.

Gastvrouw/-heer

Stichting Vincent van Gogh heeft een infopunt in de veranda met een expositieruimte. Zij verzorgen workshops, exposities en rondleidingen. Niets is zo fijn als de vrijwilligers van deze stichting ondersteuning krijgen van bewoners van Het palet, zij vervullen de rol van gastvrouw/-heer. De gastvrouw/-heer staat klaar om vragen te beantwoorden, gasten naar de juiste plek te brengen en aanwezig te zijn in het kleine winkeltje waar spulletjes worden verkocht van ondernemers uit Helvoirt.

Creativiteit, koken/bakken

Wanneer de theetuin open is (april tot september) wordt er elke dag een lekker verse taart en/of cake gemaakt. Dit is een taak die elke dag terugkomt. We houden hier rekening met seizoensgebonden producten. Wanneer de theetuin gesloten is, staan er vooral creatieve activiteiten op de planning. Denk aan: vlaggenlijnen maken, geboortevlaggen maken, vogelhuisjes timmeren en schilderen. Maar ook het ondersteunen van buurtbewoners die hulp nodig hebben, denk aan: glas ophalen bij ouderen.

Gebouwbeheer

Het is zeer van belang dat het gebouw goed wordt onderhouden. Daarnaast zijn er nog meer gebouwen die ook aandacht verdienen. Denk hierbij aan: controle en installeren brandmeldinstallaties, vervangen verlichting etc. Samen met de gebouwbeheerder gaan bewoners mee om dit onderhoud uit te voeren. Er wordt uitgelegd wat er gedaan moeten worden en vaardigheden worden uitgebreid.